Het begin..

Vorige winter nadat we de romp en het dek volledig kaal hadden gehaald, zagen we het roer aan de achterzijde splijten &*@!$# en nog meer van dat soort woorden. Het toeval wou dat we bij de roerenspecialist van Nederland in de loods lagen (Modus Marine) en ze me hadden laten zien hoe ze daar een roer opbouwen. Na geïnformeerd te hebben naar het laten maken van een nieuw roer (ca. € 1.100,-) dacht ik dat kan ik zelf ook.

Alle stappen van het roer bouwen heb ik gefotografeerd en zie hier ze staan online!


vergroot

Het oude roer was ’iets’ ingewaterd.... na het op z’n kop te hebben laten uitlekken, en heel precies te hebben opgemeten, heb ik het met beitels en een breekijzer opengebroken. Zie hier het resultaat.

vergroot


Maatvoering oude roer:
Ik heb voor de zekerheid alle maten van het oude roer opgemeten, inclusief het profiel dat toch rare afwijzingen laat zien in de onderzijde.

Klik hier om een PDF-je downloaden, op ware grootte. Let wel aan de tekening kunnen géén rechten worden ontleend.

Goed een nieuw roer dus... men neme:


Alle epoxy etc. Poly-service.

Maatvoering roer kwartton
vergroot

 

Met behulp van het oude opengebroken roer precies bepaald hoe de roerkoning in het roer zat en die afmetingen overgezet op de platen hout. Goed controleren of als de platen tegen elkaar worden geplaatst de roerkoning goed zit. De omtrek van het roer is ook uitgetekend, het handige is is dat er een hoek van 90º in het roer zit (linksonder op de foto)


vergroot

Daarna was het de ruimte voor de roerkoning uitbeitelen en vaak passen en dan weer een stukje beitelen. (Als je handig bent met een bovenfrees dan zou je denk ik ook kunnen frezen.)

vergroot
Uiteindelijk kon ik de roerkoning in iedere plaat hout duwen en dan bleef ie hangen.

vergroot

 

Na lang beitelen, passen, beitelen en passen, konden de platen met de roerkoning er tussen vlak op elkaar liggen! De platen waren nog geen milimeter ten opzichte van elkaar verschoven en dat is zo opgelost met de elektrische schaaf.


vergroot

Nu de met cirkelzaag langs de lijntjes.

vergroot
En toen leek het alweer een beetje op een roer!

vergroot
Nu de platen hout insmeren met epoxy en vervolgens daar waar de roerkoning komt te liggen lekker wat epoxy met verdikkingsmiddel. (dusdanig dik maken dat als je een plaat op z’n kop houdt dat het blijft hangen)


vergroot

Daar waar de roerkoning komt expoy met verdikkingsmiddel.

vergroot
Roerkoning in de epoxy leggen, andere plaat er bovenop leggen en veel grote lijmklemmen! De epoxy komt rondom en vooral bij de roerkoning tussen de platen uitstromen, dus lucht kan er niet meer zitten. Een nacht laten uitharden en dat gaat nooit meer los!

vergroot

 

Van een plaatje triplex en het oude roer een mal gemaakt van het profiel (dit kan je natuurlijk ook eerder doen...)


vergroot

Oordoppen in elektrische schaaf aan en schaven maar, mal er bij en eerst maar de ruwe vorm er weer in.

vergroot
Ruwe vorm maar nu aan twee kanten.

vergroot

 

Ook in de lengterichting van het roer moet een profiel komen (onderin is het roer dunner dan boven in)


vergroot

Nu met de band- en vlakschuurmachine het profiel echt af maken. Daar waar stukjes hout weg zijn opvullen met twee componentenplamuur. En dan een laagje epoxy.

vergroot
Nu komt het ’onverwoestbaar maken’ van het roer, twee lagen keplerweefsel 280 gram/m² (soort glasweefsel). De lagen zijn zo aangebracht, dat zowel de voorzijde als de achterzijde van het roer in ieder geval nooit kunnen splijten.


Zo hangt dus de eerste laag glasweefsel om (de achterzijde van) het roer.


vergroot

Nu de glasmat aan het roer lamineren, dat komt eigenlijk neer op het verzadigen van de glasmat met epoxy en zorgen dat er geen luchtbellen in komen.

 


vergroot
Epoxy laten uitharden en het overtollige glasweefsel wegsnijden met een scherp hobbymes. Dan het roer omdraaien, zodat een glasmat over de voorkant van het roer kan hangen en nogmaals lamineren.
vergroot